Oprogramowanie dla handlu – jaki program wybrać do handlu detalicznego?

Oprogramowanie dla handlu - jaki program wybrać do handlu detalicznego

Handel to jeden z głównych sektorów biznesu, którym zajmuje się duża część światowej populacji. Ten sektor biznesu funkcjonuje od wieków, lecz w obecnych czasach znaczna część klientów wykonuje zakupy w internecie. Zdobycze nowych technologii umożliwiają usprawnienie działań związanych z prowadzeniem procesów sprzedaży. Dedykowane oprogramowanie oferuje zarządzanie sprzedażą od A do Z, dzięki czemu zapewnia oszczędność czasu, pieniędzy oraz minimalizuje ryzyko popełnienia błędów.

Jakie oprogramowanie do handlu?

Programy wykorzystywane do codziennej pracy w branży handlowej dzielą się na kilka różnych rodzajów, spośród których każdy pełni inne, unikalne funkcje. Wyróżniamy programy do zarządzania sprzedażą detaliczną, oprogramowanie do kontrolowania stanów magazynowych oraz narzędzia należące do grona programów księgowych lub rachunkowych. Niektóre firmy informatyczne oferują kompletne zestawy różnych rozwiązań, które zapewniają obsługę sprzedaży od A do Z. Decydując się na zakup takiego systemu, nie musimy obawiać się o integralność danych pomiędzy poszczególnymi problemami, czy dostępność aktualizacji systemu.

Jaki program do sprzedaży w sklepie?

W przypadku oprogramowania do sprzedaży w sklepie, aptece, piekarni czy innym lokalu handlowym, ważne jest kilka podstawowych cech programu:

  • współpraca z innymi narzędziami używanymi w sklepie, np. z wagą lub czytnikiem kodów kreskowych,
  • kompatybilność z urządzeniami fiskalnymi (kasy fiskalne, terminale płatnicze),
  • panel zapewniający dostęp do bieżących danych finansowych firmy, w tym informacji na temat oczekujących faktur,
  • możliwość kooperacji z programami do zarządzania stanem magazynowym, wliczając w to funkcje, odpowiadające za kontrolowanie ilości produktów w magazynie oraz planowanie i koordynowanie dostaw,
  • opcja utworzenia systemu lojalnościowego, umożliwiającego przyznawanie najaktywniejszym klientom rabatów na poszczególne towary.

Do najpopularniejszych programów, wykorzystywanych do pracy w dziale sprzedaży w sklepach i innych lokalach handlowych należą Comarch ERP Optima, PC Market Insoft czy Subiekt GT. Warto zapoznać się z danymi technicznymi danego oprogramowania, ponieważ tańsze rozwiązania często niosą za sobą pewne istotne ograniczenia w kwestii na przykład ilości urządzeń, które można podpiąć do systemu w ramach jednej licencji. Innym problemem może być kwestia kompatybilności z urządzeniami oraz oprogramowaniem, które dotychczas wykorzystywaliśmy lub będziemy wykorzystywać w sklepie, na przykład z programami do zarządzania stanem magazynowym, oprogramowaniem księgowym czy zwyczajnie z urządzeniami fiskalnymi.

Jaki program do firmy handlowej?

Pojęcie oprogramowania dla firmy handlowej, zajmującej się sprzedażą towarów jest bardzo szerokie i obejmuje różne programy o bardzo szerokim wachlarzu funkcjonalności. Mowa tu bowiem zarówno o wspomnianych w powyższym podpunkcie programach do obsługi sprzedaży, jak i oprogramowaniu do zarządzania stanem magazynowym, narzędziami do obsługi sklepów online czy programach księgowych. Na rynku istnieją rozwiązania, w ramach których możliwe jest stworzenie jednego, spójnego systemu bazując na kilku różnych programach. W ten sposób producenci oprogramowania umożliwiają pełną synchronizację oraz kompatybilność danych, zapisywanych i przetwarzanych przez poszczególne programy. Takie rozwiązania kupowane w pakiecie są zazwyczaj znacznie tańsze, aniżeli w przypadku pojedynczego zamawiania kolejnych programów, które w dodatku mogą generować problemy w zakresie przetwarzania informacji czy plików.

Na co warto zwrócić uwagę w przypadku systemów naczyń połączonych takich jak oprogramowanie do firmy handlowej?

  • kompatybilność danych i możliwość przesyłania, przetwarzania oraz zapisywania informacji pomiędzy poszczególnymi programami,
  • dostępność aktualizacji oprogramowania zarówno pod kątem technicznym, jak i dostosowywanie do zmian i nowości w dziedzinie prawa oraz przepisów,
  • możliwość dostosowywania subskrypcji pod kątem ilości urządzeń (w tym narzędzi fiskalnych) wykorzystywanych w lokalu.

Jaki program do stanów magazynowych?

Do zarządzania stanami magazynowymi służy profesjonalne oprogramowanie WMS (Warehouse Management Software). Co do zasady, zdecydowana większość rozwiązań dostępnych na rynku dysponuje funkcjami, które umożliwiają szybkie i efektywne zarządzanie magazynowaniem towarów, począwszy od momentu przyjęcia dostawy po wydanie/wysyłkę towaru do odbiorcy. Za pośrednictwem programu możemy generować i zapisywać w systemie informacje na temat takich danych jak numer partii, data dostawy towaru, numer seryjny, a następnie tworzyć specjalne etykiety z kodem kreskowym, bądź QR, dzięki któremu w ciągu kilku sekund możemy zdalnie, nawet spoza magazynu określić miejsce, w którym przechowywany jest dany produkt. Następnie oprogramowanie pozwala na stałą kontrolę ilości towarów znajdujących się w magazynie, umożliwiając dodatkowo sprawne przeprowadzenie czynności inwentaryzacyjnych. Systemy zarządzania stanem magazynowym to skomplikowane, rozbudowane narzędzia, w przypadku których dobór odpowiedniego programu musi zależeć od indywidualnych potrzeb firmy.

Jakie są funkcje oprogramowania do sprzedaży?

Większość programów dostępnych na rynku oferuje podobny wachlarz funkcji, ułatwiających procesy sprzedażowe, w tym między innymi:

  • zarządzanie cenami sprzedaży oraz stały podgląd zmian w archiwum,
  • kontrola stanów magazynowych i bieżąca ich aktualizacja (zmniejszenie w przypadku sprzedaży, zwiększenie w przypadku przyjęcia dostawy towaru),
  • dostęp do analiz dotyczących sytuacji finansowej firmy, w tym dokładnych danych dotyczących zysków oraz kosztów prowadzenia działalności,
  • przyspieszenie działań związanych z przyjmowaniem dostaw towaru,
  • generowanie raportów oraz statystyk sprzedaży,
  • możliwość dostępu do wszystkich powyższych funkcji za pośrednictwem smartfona, tableta czy innego, dowolnego urządzenia w każdym miejscu na Ziemii.

Ile kosztuje program dla handlu?

Cena zakupu specjalistycznego oprogramowania do handlu jest zależna od takich czynników jak ilość funkcji dostępnych w ramach danego planu pakietowego czy rodzaju licencji na produkt (można wybrać subskrypcję miesięczną, roczną lub wieczystą).

Szacunkowe koszty związane z zakupem oprogramowania do handlu prezentujemy w poniższej tabeli:

Nazwa oprogramowaniaCena zakupuRodzaj licencji
Subiekt NEXOod 217 zł nettoabonament miesięczny
Rachmistrz GTod 235 zł nettoabonament roczny
Gestor GTod 236 zł nettoabonament roczny
Subiekt GTod 580 zł nettobezterminowa
elzAPP POSod 676 zł nettobezterminowa
Comarch ERP Optimaod 900 zł nettobezterminowa
Mini-Marketod 1400 zł nettobezterminowa

Oprogramowanie dla handlu – podsumowanie

Korzystanie z profesjonalnego oprogramowania do handlu pozwala zautomatyzować lub uprościć poszczególne etapy sprzedaży, dzięki czemu umożliwia oszczędność czasu oraz pieniędzy. Solidny program można kupić w cenie zaledwie 200 złotych, a oferowane przez narzędzia funkcje można wykorzystywać zarówno w sklepie internetowym, jak i w tradycyjnym, stacjonarnym punkcie sprzedaży.

Usługi informatyczne mogą przy tym zapewnić znaczną oszczędność czasu oraz pieniędzy, które pochłonęłoby manualne zarządzanie poszczególnymi procesami. Rozwiązania, które zostały zamieszczone w powyższej części tekstu, pozwalają na zarządzanie procesami sprzedażowymi, począwszy od zamawiania oraz rozlokowywania dostaw towaru, przez jego magazynowanie oraz kontrolę stanu produktów po obsługę procesu wysyłki czy zarządzanie relacjami z klientem.

Należy jednak zaznaczyć, że podane wyżej rodzaje oprogramowania posiadają zróżnicowaną funkcjonalność. W ramach dbałości o bezpieczeństwo danych, wiele firm zleca wdrożenie oprogramowania do handlu oraz serwisowanie sprzętu i programów jednej firmie informatycznej. Zatrudnieni w niej specjaliści IT znają wówczas specyfikę narzędzi wykorzystywanych w przedsiębiorstwie, a co za tym idzie są w stanie szybciej udzielić stosownej pomocy technicznej, a same procesy związane z naprawami czy konserwacją przebiegają sprawnie i w pełni bezpiecznie.

Podejmując decyzję o zakupie, warto więc zastanowić się nad potrzebami przedsiębiorstwa, analizując wielkość sprzedaży, ilość zamawianego oraz przechowywanego towaru czy liczby faktur przetwarzanych w skali miesiąca. Inne rozwiązania będą bowiem adekwatne dla niewielkiego, rodzinnego sklepu, inne zaś dla dużej hurtowni, obsługującej setki zamówień dziennie.

Przewiń do góry