Ile kosztuje wykonanie backupu?

Ile kosztuje wykonanie backupu


Co to jest kopia bezpieczeństwa – backup danych?

Kopia bezpieczeństwa to kopia zapasowa danych z pamięci jednego urządzenia, zapisana na innym nośniku, chroniąca użytkownika przed ich utratą. Backup danych dotyczy całych systemów operacyjnych, poszczególnych plików, folderów, partycji, dysków, serwerów, stacji roboczych, urządzeń mobilnych, baz danych, serwerów pocztowych, maszyn wirtualnych i lokalizacji sieciowych. Kopia bezpieczeństwa umożliwia odtworzenie oryginałów danych w przypadku np. skasowania plików, zainfekowania przez wirus komputerowy czy też uszkodzenia komputera, tableta, smartfona. Brak kopii bezpieczeństwa sprawia, że co roku dane traci bezpowrotnie ok. 25 proc. użytkowników prywatnych i ok. 32 proc. przedsiębiorstw.

Od czego zależy koszt wykonania backupu danych?

Koszt wykonania kopii zapasowej danych zależy od:

  • objętości archiwizowanej bazy danych,
  • użytego nośnika, na którym jest zapisany backup (fizycznego lub chmury),
  • programu do wykonania backupu (płatny, darmowy),
  • marży wykonawcy usługi,
  • dodatkowych opcji oferowanych przez firmy zajmujące się archiwizacją bazy danych, np. zaawansowanego szyfrowania przed wysłaniem na serwer lub do chmury


Ile kosztuje backup danych?

Backup danych z komputera kosztuje od 100 zł do 200 zł jeśli korzystamy z usługi firmy informatycznej. Kopię bezpieczeństwa można wykonać samodzielnie z użyciem darmowych programów lub kupując oprogramowanie w cenie od 90 zł. Cena backupu danych ze smartfona to 45 zł – 86 zł.

Dlaczego warto wykonywać backup danych?

Backup danych chroni użytkowników przed utratą ważnych danych. To najprostszy sposób, żeby uniknąć problemów związanych z:

  • przypadkowym skasowaniem plików (firmowych dokumentów, prywatnych zdjęć),
  • fizycznym uszkodzeniem dysku twardego lub przenośnej pamięci,
  • awarią oprogramowania,
  • kradzieżą,
  • atakiem wirusa komputerowego (np. typu randomware, który szyfruje plik blokując do niego dostęp).

Kopia bezpieczeństwa umożliwi odtworzenie oryginału skasowanego lub uszkodzonego pliku. Odzyskanie utraconych danych – jeśli brakuje backupu – wymaga wynajęcia specjalistów i nie gwarantuje odzyskania wszystkich plików.

Na czym polega archiwizacja baz danych?

Archiwizacja baz danych polega na wykonaniu kopii najważniejszych danych i przeniesieniu ich na:

  • dysk zewnętrzny,
  • do chmury,
  • na pocztę,
  • na dysk sieciowy.

Czego powinna dotyczyć archiwizacja baz danych – backup?

Archiwizacja danych powinna dotyczyć wszystkich danych, które są wartościowe dla użytkownika:

  • poczty elektronicznej,
  • cyfrowego obiegu dokumentów,
  • zawartości stron www,
  • baz danych,
  • systemu operacyjnego lub jego kluczowych elementów.

Jakie są metody wykonania backupu danych?

Dane można archiwizować na nośniku niezależnym od źródła danych:

  • taśmach magnetycznych,
  • płytach DVD,
  • pendrajwach,
  • dyskach zewnętrznych,
  • dyskach HDD i SSD,
  • na kartach pamięci,
  • w chmurze,

Można wykonać pełna kopię zapasową, kopię różnicową (skopiowane zostaną tylko pliki, które różnią się od pełnej kopii) oraz kopię przyrostową (powstanie backup tylko tych danych, które zmieniły się od czasu wykonania ostatniej kopii).

Warto pamiętać, żeby najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie backupu przy użyciu dedykowanych programów. Dzięki temu wykonanie kopii bezpieczeństwa można zautomatyzować (m.in. ustawiając harmonogram archiwizacji danych), a przywrócenie danych będzie łatwiejsze.

Jak długo trwa wykonanie backupu danych?

Czas tworzenia kopii bezpieczeństwa zależy od rozmiaru plików i ich ilości oraz od szybkości połączenia Wi-Fi lub rodzaju złącza (przy używaniu nośnika z USB). Dłużej trwa wykonanie pełnej kopii zapasowej, a krócej kopii przyrostowej. Czas tworzenia backupu wydłuża również ewentualne szyfrowanie lub kompresowanie danych.

Jak często powinien być robiony backup?

Popularną zasadą archiwizacji bazy danych jest metoda dziadek, ojciec, syn (GFS – grandfather, father, son):

  • dziadek – pełny backup danych tworzony raz w miesiącu i przechowywany przez rok,
  • ojciec – kopia różnicowa tworzona raz w tygodniu z myślą o archiwizowaniu przez miesiąc,
  • syn – codzienne kopie przyrostowe.

Jakie są zalety wykonywania kopii bezpieczeństwa?

Backup zabezpiecza zawartość twardego dysku, baz danych czy też strony www. Gwarantuje stały dostęp do danych oraz ich bezpieczeństwo. Do zalet wykonywanie kopii bezpieczeństwa należy możliwość:

  • przywrócenia systemu lub przeniesienia go na inne urządzenie,
  • przywrócenia wersji bazy danych sprzed np. awarii dysku twardego,
  • szansa na odzyskanie danych nawet jeśli ich utratę użytkownik odkrył po kilku, a nawet kilkunastu miesiącach,
  • przywrócenia ostatniej wersji plików,
  • otwarcia plików zaszyfrowanych po ataku wirusa komputerowego typu ransomware,
  • oszczędność pieniędzy, które trzeba wydać na odzyskanie danych utraconych,
  • krótki czas potrzebny na odtworzenie danych/przywrócenie systemu.

Jaka jest cena wykonania backupu danych Windows 10?

Za wykonanie backupu danych Windows 10 trzeba zapłacić 100 zł – 200 zł. W cenie jest m.in. analiza struktury danych, instalacja oprogramowania i test poprawności jego działania. Jeśli chcemy wykonać sami kopię bezpieczeństwa, to do wyboru są rozwiązania darmowe i płatne – za program do tworzenia kopii bezpieczeństwa z wieczystą licencją zapłacimy od 90 zł, backup w chmurze (CloudBackup) to koszt od 147 zł/rok za pojemność 1TB.

Co to jest backup systemu?

Kopia bezpieczeństwa systemu, to kopia plików pozwalająca na odtworzeniu systemu operacyjnego zainstalowanego na danym urządzeniu.

Co to jest backup telefonu?

Archiwizacja danych z telefonu możliwa jest dzięki darmowym lub płatnym narzędziom. Do najpopularniejszych rozwiązań należy przesyłanie plików do chmury (Google Drive lub iCloud).

Kopia bezpieczeństwa Android – kopie zapasowe można tworzyć w “Ustawieniach” na urządzeniu z zainstalowanym Androidem. Kopię zapasową telefonu z Androidem można wykonać na koncie Google – w ten sposób dane będą dostępne na innych urządzeniach (po zalogowaniu do konta). Dodatkową kopię filmów, zdjęć lub plików wykonamy zrzucając je np. na twardy dysk w komputerze (przez USB). Możliwa jest również synchronizacja/archiwizacja danych z chmurami producentów urządzeń, na których zainstalowany jest Android (np. usługa Chmura HUAWEI).

Kopia bezpieczeństwa iPhone/iPad – dzięki funkcji “Backup” w iCloud użytkownik może przygotować kopię danych z telefonu iPhone czy też iPad. Backup obejmuje tylko dane i ustawienia zapisane na urządzeniu. Kopię bezpieczeństwa iPhone/iPad wykonamy też na komputerze po połączeniu kablem USB, a potem użyciu programu iTunes.

Co to jest backup Windows?

Backup systemu Windows 10 to kopia bezpieczeństwa systemu operacyjnego, która pozwoli na jego przywrócenie po np. zainfekowaniu urządzenia przez wirusa komputerowego lub po fizycznym uszkodzeniu dysku twardego. Można wykonać backup całej partycji systemowej z wszystkimi plikami, programami i ustawieniami (tworzenie obrazu systemu) lub skopiować najważniejsze pliki i foldery. Windows 10 ma wbudowane w system funkcje, które pozwalają przygotować obraz systemu lub kopie zapasowe plików.

Jak należy przechowywać backup danych?

Backup danych należy przechowywać na urządzeniu fizycznym (np. pamięć zewnętrzna) lub w chmurze. Zaletą przechowywania kopii bezpieczeństwa w chmurze jest dostępność do nich z każdego miejsca z dostępem do internetu oraz mniejsze ryzyko awarii i automatyzację tworzenia kopii (zgodnie z harmonogramem). Przy archiwizacji danych szczególnie cennych – np. dla przedsiębiorstwa – stosuje się zasadę 3-2-1: tworzymy trzy kopie zapasowe, na dwóch różnych nośnikach, z zastrzeżeniem, że jedna będzie przechowywany poza siedzibą firmy.

Jakie są popularne programy do tworzenia backupu danych?

Najlepsze i najbardziej popularne darmowe aplikacje do wykonania backupu to:

  • EaseUS Todo Backup Free (Windows),
  • AOMEI Backupper Standard,
  • Veeam Agent (Linux),
  • iOS Data Backup & Restore.

Co to jest backup danych w chmurze?

Backup danych w chmurze polega na tworzeniu kopii plików lub obrazu całego systemu i umieszczeniu jej na dyskach wirtualnych. Dane nie są przechowywane na fizycznym nośniku, a dostęp do nich możliwy jest online.

Jakie są popularne programy do przechowywania danych w chmurze?

Darmowe i płatne programy do tworzenia kopii bezpieczeństwa:

nazwa programusystem operacyjnypłatny/darmowy
narzędzie wbudowane w Windows 10Windowsdarmowy
Dysk GoogleWindows/iOSdarmowy (do 15 GB), od 89,99 zł/rok za 100 GB
iCloudmacOS, iOSdarmowo (do 5GB), od 3,99 zł/miesięcznie za 50 GB
Microsoft OneDriveWindowsdarmowy (do 5GB), od 7,99 zł/miesięcznie za 100 GB
Cloud BackupWindowsod 147 zł/rok za 1 TB
EaseUS Todo Backup HomeWindowsod 145 zł/rok za 16 TB
Paragon Backup & RecoveryWindowswersja darmowa oraz premium – od 199 zł
Acronis Cyber ProtectWindowsk, macOS, Android, iOSod 49 euro/rok
Ferro Backup SystemWindows, macOS, Linuxod 490 zł bezterminowo
Acronis Mobile BackupAndroid, iOS
od 3 zł/miesiąc za 25 GB
SyncplicityWindows, macOSdarmowe do 10 GB, od 5 dolarów/miesiąc za 100 GB
AOMEI BackupperWindowsdarmowa wersja lub od 257 zł
Średnie ceny backupu danych w chmurze w 2022 r.

Co to jest automatyczny backup na dysku zewnętrznym?

Automatyczny backup polega na tworzeniu kopii zapasowej bez udziału użytkownika. Program tworzący kopię ma ustawiony harmonogram – domyślnie lub przez użytkownika – wykonywania backupu w określone dni i zapisaniu go na wybranym dysku. Dzięki automatycznej kopii bezpieczeństwa nie ma ryzyka zapomnienia o wykonaniu kopii. Dane zapisywane są na dysku zewnętrznym, najczęściej w chmurze (dysku wirtualnym).

Przewiń do góry