GPO (Group Policy Object) to narzędzie służące do zarządzania konfiguracją systemów operacyjnych w sieciach komputerowych. GPO pozwala administratorom na zcentralizowanie zarządzania ustawieniami i politykami dla różnych komputerów i użytkowników w sieci. Dzięki GPO administratorzy mogą zdefiniować ustawienia dotyczące bezpieczeństwa, polityki haseł, ustawień sieciowych, ustawień programów i wiele innych, które automatycznie są przypisywane do komputerów i użytkowników w danej grupie. GPO jest dostępne w systemach Windows Server i pozwala na zwiększenie efektywności i bezpieczeństwa w zarządzaniu siecią.
Aby wejść do zasad grupy (Group Policy Object – GPO) w systemach Windows, należy wykonać następujące kroki:
- Otwórz Panel Sterowania i wybierz opcję „Administratorzy zasobów” lub „Narzędzia administracyjne”.
- Kliknij „Usługi lokalne” lub „Usługi i aplikacje” i wybierz „Usługi lokalne”
- W rozwijanym menu wybierz „Polityki grupy”
- W oknie „Polityki grupy” wybierz „Wszystkie zasady grupy”
- Z listy zasad grupy, kliknij na GPO, którego chcesz edytować
- W otwartym oknie GPO, znajdź i edytuj odpowiednie ustawienia.
Uwaga: Aby wejść do GPO niezbędne jest posiadanie uprawnień administratora w systemie.
Aby utworzyć nowe GPO (Group Policy Object) w systemach Windows, należy wykonać następujące kroki:
- Otwórz Panel Sterowania i wybierz opcję „Administratorzy zasobów” lub „Narzędzia administracyjne”.
- Kliknij „Usługi lokalne” lub „Usługi i aplikacje” i wybierz „Usługi lokalne”
- W rozwijanym menu wybierz „Polityki grupy”
- W oknie „Polityki grupy” wybierz „Wszystkie zasady grupy”
- Kliknij prawym przyciskiem myszy na folder „Wszystkie zasady grupy” i wybierz opcję „Nowy…”
- Wpisz nazwę dla nowego GPO i kliknij „OK”
- Edytuj nowe GPO zgodnie z wymaganiami i zastosuj do odpowiedniej grupy użytkowników lub komputerów
- Uruchom „odświeżanie polityki grupy” na komputerach, które mają być objęte nowymi ustawieniami GPO.
Uwaga: Aby móc utworzyć GPO niezbędne jest posiadanie uprawnień administratora w systemie.