Spam to niechciane wiadomości wysyłane masowo pocztą e-mail lub niechciane telefony.
Zazwyczaj spam służy celom komercyjnym (np. zachęta do zakupów), w niektórych przypadkach używają go przestępcy do wyłudzenia danych osobowych, instalacji złośliwego oprogramowania lub oszustwa.
Spis treści
- Co to spam – historia nazwy
- Jednak skąd wzięła się ta urocza nazwa?
- Dlaczego spam jest szkodliwy?
- Jakie są sposoby na spam – top 12
- Co to jest spam w telefonie?
- Czy odbierać telefon z podejrzeniem spamu?
- Jak pozbyć się spamu w telefonie?
- Jak zablokować spam w telefonie
- Co to znaczy podejrzenie spamu
Co to spam - historia nazwy
Promocje zakupowe, propozycje szalenie intratnych inwestycji, prośby o wsparcie dla chorych dzieci, oferty nowych produktów, reklamy usług oraz listy dotyczące rzekomego spadku od rzekomych prawników naszych zmarłych bogatych krewnych - to tylko niektóre elementy niechcianych wiadomości codziennie trafiających do naszych skrzynek e-mail.
Nie ma w tym cienia przesady: spam trafia na adres każdego użytkownika sieci.
Większość tego typu wiadomości ląduje w odpowiedniej zakładce, a potem w koszu.
Być może pierwszymi spamerami było małżeństwo prawników z Arizony.
W połowie lat 90-tych postanowili zareklamować swoje usługi czyli pomoc w loterii wizowej USA.
Użyli do tego grup dyskusyjnych na Usenecie.
Młodszym kuzynem spamu e-mail jest spam w telefonie.
To wszelkie niechciane telefony np. telemarketerów oferujących wszystko, od garnków, przez udział w szkoleniach po oszukańce inwestycje w kryptowaluty.
Jednak skąd wzięła się ta urocza nazwa?
Spam to nazwa mielonki wieprzowej, którą jedli amerykańscy żołnierze w okopach II wojny światowej.
Jednak w obecnym rozumieniu - czegoś niechcianego - użył tego słowa Monty Python w skeczu o człowieku, który nie może zamówić dania w restauracji bez mielonki.
Żarty na bok - spam dla odbiorców poczty e-mail to utrapienie, a dla nadawców niezły sposób na zarobienie pieniędzy.
Zwiększ zysk firmy optymalizując koszty!
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą
Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!
+48 608 611 892
Dlaczego spam jest szkodliwy?
Spam jest oczywiście irytujący. Zaśmieca skrzynki pocztowe i smartfony, tracimy na jego usuwanie nasze najcenniejsze zasoby: czas i energię. Czasem niechciane wiadomości są też niebezpieczne:
- służą do phishingu - cyberprzestępcy umieszczają w wiadomościach e-mail lub sms-ach załączniki ze złośliwym oprogramowaniem lub linki prowadzące do podstawionych stron służących do wykradania danych ofiary (np. loginu i hasła do bankowości elektronicznej lub numeru karty kredytowej),
- służą do rozsyłania ransomware czyli złośliwego oprogramowania wymuszającego szantaż. Po kliknięciu w zainfekowany załącznik pliki na Twoim urządzeniu zostaną natychmiast zaszyfrowane. Na ekranie wyświetli się żądanie zapłaty okupu (najczęściej w kryptowalutach) za zwrócenia dostępu do danych,
- oznaczają, że Twój adres e-mail trafił na listę spamerską - niestety dane osobowe wyciekają, a przestępcy regularnie wykradają bazy sklepów www i firm e-commerce, można je potem kupić na giełdach w Darknecie (czy Twój adres e-mail wyciekł sprawdzisz bezpiecznie na stronie: https://haveibeenpwned.com/),
- narażają Cię na kłopoty w życiu prywatnym i zawodowym - filtry antyspamowe nie są doskonałe i czasem do folderu “spam” trafiają wiadomości, które są dla Ciebie ważne,
- mogą posłużyć do przejęcia kontroli nad skrzynką pocztową - po zainfekowaniu komputera/smartfona z Twojego adresu będzie rozsyłany spam,
- zanieczyszczają środowisko naturalne - wszystko przez ślad węglowy. Firma McAfee Virus zbadała, że 62 biliony niechcianych wiadomości (większość wszystkich e-maili wysyłanych każdego roku) zużywało 33 miliardy kilowatogodzin (KWh) energii elektrycznej i generowało ok 20 milionów ton CO2 rocznie. Najwięcej energii pochłaniało uporanie się ze spamem (raport za 2008 rok).
Cyberprzestępcy są coraz bardziej wyrafinowani.
Potrafią np. rozsyłać e-maile podszywające się pod alerty o spamie w kwarantannie.
Taka wiadomość ma opcję “usuń” - nieświadoma osoba po kliknięciu w przycisk przenosi się na fałszywą stronę do logowania do sieciowej usługi pocztowej, która służy do kradzieży loginu i hasła.
Firma Kaspersky przygotowała raport na temat spamu (dane za 2021 rok). Co z nich wynika? Zajrzyj do tabeli.
Kategoria | Dane |
---|---|
Ile e-maili to spam | 45,56% globalnego ruchu pocztowego |
Kraje wysyłające najwięcej spamu | 24,77% - Rosja |
14,12% - Niemcy | |
10,46% - USA | |
8,73% - Chiny | |
1,66% - Polska (10. miejsce) | |
Złośliwe oprogramowanie w spamie | Trojany Agensla |
Popularne tematy w spamie | Inwestycje, COVID-19, premiery filmowe |
Wiadomości zablokowane przez antywirusa | 7,02% - 10,24% |
Tabela ta przedstawia informacje na temat udziału spamu w globalnym ruchu pocztowym, krajów wysyłających najwięcej spamu, rodzajów złośliwego oprogramowania, popularnych tematów spamu oraz wiadomości zablokowanych przez antywirusy.
Jakie są sposoby na spam - top 12
- Zachowaj higienę używania poczty elektronicznej. Co to znaczy? Np. nie używaj jednej skrzynki pocztowej do obsługi całej korespondencji. Bezpieczne minimum to korzystanie z adresu głównego (z imieniem i nazwiskiem) oraz dodatkowego (bez wrażliwych danych, dla mniej ważnej korespondencji).
Kompleksowa obsługa IT – Sprawdź korzyści dla Twojej firmy
Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą
Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!
+48 608 611 892
- Załóż oddzielne skrzynki przeznaczone dla poczty np.:
- oficjalnej/służbowej/firmowej,
- do obsługi sklepów internetowych,
- do rejestracji w serwisach www,
- do newsletterów.
- Korzystaj z usług renomowanych dostawców e-mail - masz do wyboru setki serwisów, niemal każdy używa automatycznych filtrów antyspamowych, jednak nie wszystkie przywiązują należytą wagę do bezpieczeństwa swoich klientów. Rozważ ofertę komercyjnych dostawców - zapłacisz za bardziej zaawansowane filtry i mechanizmy dotyczące np. walki ze spamem czy też ustalania bezpiecznych haseł.
- Używaj filtrowania antyspamowego - to ważne, bo wtedy sam czyścisz skrzynkę pocztową, a z drugiej strony uczysz system filtrowania wiadomości, których nie potrzebujesz. Zasada jest prosta: im więcej zgłosisz spamu, tym lepiej zadziałają filtry.
- Używaj jednorazowych adresów e-mail (alias). To opcja oferowana przede wszystkim przez płatne serwisy pocztowe (choć np. w Proton mogą z niej korzystać również klienci z bezpłatnymi kontami). Takie rozwiązanie jest sprytne - użycie aliasów pozwala m.in. osobiście filtrować niechciane wiadomości oraz zorientować się czy nadawca e-maila sprzedał Twoje dane lub zostały one wykradzione.
- Zadbaj o bezpieczeństwo swojej skrzynki pocztowej - to dobra zasada obejmująca m.in. tworzenie silnych haseł (i przechowywanie ich w bezpiecznym miejscu, np. przy użyciu menedżera haseł) oraz stosowanie uwierzytelnienia dwuskładnikowego (np. przy użyciu Google Authenticator lub innego programu).
- Rozważ użycie antywirusa, który ma funkcję zwalczania spamu. Większość renomowanych programów antywirusowych udostępnia klientom narzędzia do zabezpieczenia skrzynki e-mail przed spamowymi wiadomościami.
- Z rozwagą loguj się na skrzynkę e-mail korzystając z publicznego Wi-Fi w kawiarni, na lotnisku lub w galerii handlowej. W takiej sytuacji najlepiej korzystać z sieci VPN, która szyfruje Twoją komunikację.
- Twórz reguły - dobre serwisy e-mail umożliwiają oznaczenie niechcianej wiadomości od nadawcy, która automatycznie trafi do kosza.
- Sprawdź jakie aplikacje mają dostęp do Twojej skrzynki e-mail. Być może to dobra pora, żeby skasować te, do których nie masz zaufania lub już ich nie potrzebujesz.
- Jeżeli jesteś właścicielem firmy (menedżerem) to stosuj zabezpieczenia na poziomie serwera poczty, które ograniczą liczbę spamu i niebezpiecznych wiadomości trafiających do skrzynek pracowników.
- Skorzystaj z usług serwisów, które porządkują wszelkie newslettery i promocje trafiające na skrzynkę lub/i skasować subskrypcje, których już nie chcesz. Niezłym rozwiązaniem jest np. unsubscribe-gmail lub płatny Clean Email. Uwaga! Dokładnie przeczytaj regulamin oferty i sprawdź jak wybrany serwis traktuje Twoje dane osobowe.
Co to jest spam w telefonie?
Spam to nie tylko maile.
Niechciane wiadomości możesz dostać też na swojego smartfona - w formie sms-a lub telefonu od telemarketera.
Spam w telefonie oznacza, że Twój numer trafił w niepowołane ręce czyli został wykradziony lub sprzedany (ew. nadawca znalazł go w sieci - to możliwe u osób, które prowadzą np. jednoosobową firmę).
Czy odbierać telefon z podejrzeniem spamu?
Spam telefoniczny może być jeszcze bardziej uciążliwy niż na e-mail.
Przecież smartfona nosimy cały czas przy sobie.
Najlepiej nie odbierać telefonu jeżeli nie rozpoznajesz numeru lub podejrzewasz, że dzwoni telemarketer. Numer telefonu możesz później sprawdzić wpisując go do jednego z internetowych serwisów zbierających spamerskie numery.
Jak pozbyć się spamu w telefonie?
Spamu w telefonie pozbędziesz się używając dedykowanej aplikacji lub ręcznie blokując numery spamerów.
Popularnym rozwiązaniem jest aplikacja Telefon Google uzbrojona w filtr antyspamowy - m.in. zablokujesz połączenia spamowe i sprawdzisz, kto dzwoni, zanim odbierzesz (darmowe rozwiązanie dostępne w sklepie Google Play).
Inna użyteczną aplikacją, również bezpłatną, jest np. “Odebrać telefon”
Jak zablokować spam w telefonie
Zablokowanie spamu w telefonie jest proste. Np. w Androidzie wystarczy kliknąć na numer telefonu, a następnie przejść do informacji (symbol z literą “i”) i kliknąć “blokuj”.
W telefonach Samsunga (nowszych) możesz włączyć funkcję “nazwa ID rozmówcy i ochrona przed spamem” - znajdziesz ją w ustawieniach połączeń.
Dzięki niej zablokujesz niechciane połączenia, telemarketerów oraz oszustów.
Całość działa w oparciu o zgłoszenia użytkowników i obsługiwana jest przez aplikację Hiya - dostaniesz informację, że numer, który chce się połączyć jest często oznaczany jako spamerski.
W ustawieniach połączeń znajdziesz również listę wszystkich zablokowanych numerów.
Możesz też ustawić domyślną blokadę nieznanych lub prywatnych numerów.
Ze spamem poradzisz sobie również w iPhonie.
W aplikacji “Telefon” otwierasz zakładkę “Ostatnie”, wybierasz symbol z literą “i” i oznaczasz jako “Blokuj tę osobę”.
Rodzaje spamu
Rodzaj | Opis | Przykłady |
---|---|---|
Spam e-mail | Niechciane wiadomości e-mail wysyłane masowo | Reklamy, phishing |
Spam telefoniczny | Niechciane, automatyczne połączenia telefoniczne | Robocalls |
Spam w mediach społecznościowych | Niechciane, masowe posty i wiadomości | Konta botów |
Spam w wyszukiwarkach | Strony internetowe manipulujące wynikami wyszukiwania | Linki farm |
Spam SMS | Niechciane wiadomości SMS wysyłane masowo | Phishing, oszustwa |
Skutki spamu
Skutek | Opis | Przykłady |
---|---|---|
Utrata czasu | Spam powoduje marnotrawstwo czasu odbiorców | Usuwanie niechcianych wiadomości |
Złośliwe oprogramowanie | Spam może zawierać wirusy i złośliwe oprogramowanie | Keyloggery, ransomware |
Kradzież tożsamości | Spam wykorzystuje phishing do kradzieży danych | Wyłudzanie haseł i danych kart kredytowych |
Nieprawdziwe informacje | Spam rozpowszechnia dezinformację i teorie spiskowe | Fałszywe wiadomości i teorie |
Nękanie | Spam może mieć charakter nękający lub obraźliwy | Spam pornograficzny lub agresywny |
Sposoby walki ze spamem
Sposób | Opis | Przykłady |
---|---|---|
Filtrowanie | Oprogramowanie do automatycznego wykrywania i blokowania spamu | Filtrowanie e-maili, blokowanie numerów |
Weryfikacja nadawcy | Mechanizmy weryfikujące nadawcę przed dostarczeniem wiadomości | Captcha, potwierdzenie numeru telefonu |
Raportowanie | Zgłaszanie spamu do administratorów serwisu | Przycisk "Zgłoś spam" |
Edukacja użytkowników | Uczenie internautów rozpoznawania i unikania spamu | Poradniki, artykuły edukacyjne |
Prawne środki zaradcze | Prawne karanie i blokowanie spamerów | Pozywanie spamerów, blacklisty IP |
Co to znaczy podejrzenie spamu
Podejrzenie spamu oznacza, że:
- nie masz zapisanego numeru przychodzącego połączenia w swoim smartfonie,
- zainstalowałeś specjalną aplikację na swoim telefonie i podczas połączenia na wyświetlaczu pojawiło się ostrzeżenie o podejrzeniu spamu (w spisie połączeń będziesz miał informację, że jest to połączenie nieodebrane - podejrzenie spamu).
Napisz teraz i poznaj szczegóły naszych usług informatycznych!
Skontaktuj się z naszym specjalistą lub zadzwoń +48 608 611 892