Awaria komputera

Awaria komputera – jak sobie z nią poradzić?

Komputer to dziś podstawowe narzędzie do wykonywania wielu codziennych obowiązków. Co jednak wtedy, gdy nasz sprzęt nie współpracuje? Niestety awaria komputera może przydarzyć się każdemu, co wynika ze specyfiki sprzętów elektronicznych. Jak zdiagnozować usterkę w komputerze? Poznaj najczęstsze rodzaje awarii i sprawdź, jak sobie z nimi radzić.

Kompleksowa obsługa IT – Sprawdź korzyści dla Twojej firmy

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Awaria komputera – skąd się właściwie bierze?

Dostępny na rynku wybór sprzętu komputerowego jest ogromny. I choć rozważając zakup wybranego modelu jesteśmy zapewniani o jego niezawodności, awaria komputera< może spotkać każdego, bez względu na parametry zakupionego sprzętu. Jej przyczyną może być wadliwe oprogramowanie, usterki fabryczne podzespołów lub ich przegrzewanie się. Jak wobec tego radzić sobie, gdy dopadnie nas? Jakie kroki podjąć, by nie pogorszyć sytuacji? I przede wszystkim: jakie są najczęstsze awarie komputera?

Najczęstsze awarie komputera w domu – jak sobie z nimi radzić?

Poznaj sześć najczęściej występujących awarii, ich potencjalne przyczyny oraz schemat postępowania.

Komputer się nie uruchamia

Kilkakrotne próby włączenia komputera nie przyniosły efektu? Przyczyną tego stanu rzeczy może być niepodłączony kabel, zepsuty zasilacz lub awaria istotnego podzespołu.

Zwiększ zysk firmy optymalizując koszty!

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Komputer się nie włącza – co robić?

  • Sprawdź czy okablowanie komputera jest prawidłowo wpięte – często przyczyna niewłączającego się sprzętu jest bardzo prozaiczna,
  • Zweryfikuj czy zasilacz urządzenia działa – podłącz do komputera inny lub zweryfikuj działanie bez zasilacza/baterii w przypadku laptopa,
  • Zdejmij obudowę komputera i sprawdź czy żaden przewód nie jest poluzowany,
  • Pod obudową zweryfikuj występowanie niepokojących objawów, jak zapach spalenizny, nadpalone elementy, nieprawidłowe działanie wentylatora czy nadmiar kurzu.

Komputer często się zawiesza

Twój sprzęt zatrzymuje się na określonym kroku, a jedynym ratunkiem jest jego restart? Często zawieszający się komputer może świadczyć o uszkodzonej pamięci RAM komputera, wirusie, przegrzewaniu się komputera, problemach z płytą główną, dyskiem.

Kompleksowa obsługa informatyczna firm

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Komputer się zawiesza – co robić?

  • W pierwszej kolejności sprawdź działanie komputera na innym zasilaczu – to jego awaria lub zbyt słabe parametry mogą być przyczyną problemu,
  • Pobierz program do diagnostyki komputera – np. SiSoftware Sandra Lite i sprawdź nim parametry temperatury podzespołów – zbyt wysokie mogą świadczyć o awarii w procesie ich chłodzenia lub innych poważnych uszkodzeniach,
  • Zwróć uwagę na okoliczności towarzyszące zawieszaniu się komputera – czy zapewniasz laptopowi odpływ powietrza?,
  • Przeskanuj komputer programem antywirusowym oraz dysk twardy programem do weryfikacji jego uszkodzeń. 
Awaria komputera jak sobie z nią poradzić - diagnoza komputera program
Awaria komputera jak sobie z nią poradzić – menadżer zadań

Komputer pracuje wolno

Twój komputer uruchamia się coraz wolniej, a otwieranie poszczególnych programów trwa coraz dłużej? Przyczynami takiego stanu rzeczy mogą być: nieprawidłowe działanie systemu, przegrzewanie się komputera, wirus, uszkodzenia pamięci RAM lub dysku.

Komputer działa wolno – co zrobić?

  • Weryfikacje przyczyny tej awarii rozpocznij od uruchomienia Menedżera Zadań oraz sprawdzenia, które programy na Twoim komputerze zabierają najwięcej zasobów procesora i pamięci. Na tym etapie możesz sprawdzić czy za spowolnienie sprzętu odpowiada program, który możesz zdeinstalować lub wyłączyć jego działanie w tle, albo nieznane Ci aplikacji, które mogą być spowodowane wirusem.
Awaria komputera jak sobie z nią poradzić - menadżer zadań
  • Sprawdź temperaturę podzespołów wspomnianym programem zewnętrznym – np. Everest Home Edition,
  • Zaktualizuj sterowniki – z naciskiem na te do płyty głównej lub karty graficznej,
  • Oczyść dysk lub wykonaj ich defragmentację. 

Myszka lub klawiatura nie działa

Przyczyn awarii myszy lub klawiatury w komputerze może być wiele – od problemów z przewodami po nieaktualne sterowniki.

Klawiatura i myszka nie działa – co robić?

  • Diagnostykę tego problemu rozpocznij od sprawdzenia czy port USB działa prawidłowo, podpinając do niego inne akcesorium,
  • Spróbuj skonfigurować akcesoria z innym komputerem, weryfikując czy działają w nich np. przewody,
  • Zaktualizuj sterowniki – możesz zresetować w tym celu system Windows, który samoczynnie powinien zainstalować ich aktualne wersje.

Kompleksowa obsługa IT – Sprawdź korzyści dla Twojej firmy

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

W komputerze nie działa dźwięk

Po uruchomieniu komputera, nie działa w nim dźwięk? Najczęstszą przyczyną takiego problemu jest awaria karty dźwiękowej lub konieczność zainstalowania nowych sterowników.

Jak przywrócić dźwięk na komputerze?

  • Diagnostykę tego problemu rozpocznij od ponownej weryfikacji ustawień głośności w systemie operacyjnym,
  • Ustawienia są prawidłowe? Przeinstaluj sterowniki lub zaktualizuj je do najnowszej wersji,
  • Jeśli i to nie pomaga – spróbuj wymienić kartę graficzną lub – w przypadku laptopa – podepnij pod system dodatkową. 

Internet nie działa na komputerze

Kolejną częstą awarią komputera jest problem z dostępem do Internetu. Wśród przyczyn tego problemu znaleźć można: awarie po stronie dostawcy, problemy z routerem, ale także ustawieniami sieciowymi czy kartą sieciową.

Internet w komputerze nie działa – co robić?

  • W pierwszym kroku sprawdź, czy Internet działa na innych urządzeniach – np. w telefonie,
  • Jeśli inne urządzenia również nie obsługują sieci – zresetuj router, a w przypadku braku efektu zgłoś awarię dostawcy Internetu,
  • Zweryfikuj ustawienia sieciowe na swoim komputerze,
  • Wykonaj systemową diagnostykę karty sieciowej i sprawdź występujące w tym obszarze awarie.  

Awaria komputera – jak postępować?

Powyżej zaprezentowaliśmy najczęściej występujące awarie komputera i schematy postępowania w ich przypadku. Sprzęt komputerowy to jednak na tyle złożone zagadnienie, że ilość występujących w nich problemów i awarii może być niezliczona. I choć podstawowe możesz zweryfikować we własnym zakresie,  nie podejmuj się samodzielnej naprawy, jeśli nie masz doświadczenia w tej dziedzinie. Pamiętaj, że próba usunięcia awarii może nie tylko skutkować jeszcze większymi uszkodzeniami, ale także zupełną utratą danych z dysku.  

Napisz teraz i poznaj szczegóły naszych usług informatycznych!

Skontaktuj się z naszym specjalistą lub zadzwoń +48 608 611 892

Dokładnie opisz swój problem. Im więcej szczegółów podasz, tym lepiej będziemy w stanie Ci pomóc!
Czytaj więcej

Administratorem danych osobowych jest Creative Comp Sp.zo.o z siedzibą w Warszawie, ul. Nowogrodzka 50/515, 00-695 Warszawa, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez Creative Comp Sp.zo.o. w celu:

  1. odpowiedzi na zadane pytanie, podjęcia działań w celu realizacji umowy,
  2. przekazywania informacji o produktach i usługach oferowanych przez Creative Comp Sp.zo.o związanych z zadanym pytaniem,
  3. działania związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz do wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów Administratora, w tym sprzedaży i marketingu bezpośredniego.

Przysługuje Pani/ Panu prawo dostępu do przetwarzanych danych osobowych i ich poprawiania, usunięcia a także prawo żądania zaprzestania przetwarzania danych i wniesienia sprzeciwu na warunkach określonych prawem oraz wycofania udzielonej zgody w każdym momencie, przy czym cofnięcie uprzednio wyrażonej zgody nie wpłynie na legalność przetwarzania przed jej wycofaniem, a także wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udostępnienie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania.