Co to jest UX

Co to jest UX?

Świetnie zaprojektowane aplikacje, których obsługa nie sprawia Ci żadnych problemów, jest intuicyjna i nie wymaga od główkowania – to właśnie dobrze zaprojektowane UX. Sprawdź, co to jest UX design, kim jest UX designer, ile zarabia i jak wygląda jego praca. 

Kompleksowa obsługa informatyczna firm

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Co to znaczy UX?

UX (ang. User Experience) – to doświadczenia użytkownika podczas wizyt na stronie www, korzystania z usług online i cyfrowych produktów. Na te doświadczenia składają się wszystkie emocje klienta lub odwiedzającego witrynę. UX jeszcze szczególnie istotne w e-commerce, choć ma też wpływ na strony spoza internetowego handlu.

Troska o UX polega na trosce o klienta. UX jest dobre jeżeli strona/serwis/aplikacja:

  • odpowiada na potrzeby użytkownika,
  • jest zaprojektowana w przejrzysty sposób,
  • minimalizuje wysiłek użytkownika.

Na czym polega UX najłatwiej zrozumiesz przypominając sobie zakupy w sklepie online.

Jeżeli zrobiłeś je na stronie, która miała przejrzyste kategorie, ładne zdjęcia produktów (duże, pokazujące różne cechy przedmiotów), wygodny w obsłudze koszyk oraz stronę z płatnościami, to twoje doświadczenia były pozytywne.

Jednak z pewnością masz też mniej przyjemne wspomnienia.

Trafiłeś na witrynę e-commerce, która ładowała się bardzo długo, była nieresponsywna (źle dopasowywała się do ekranów o różnej wielkości, np. do wyświetlacza smartfona), a wyszukiwanie produktów i obsługa koszyka była męką.

Ceny w obu sklepach mogą być identyczne, ale Twoje doświadczenie – czyli UX – całkowicie odmienne.

W praktyce User Experience przekłada się bardzo często na:

  • Twoją decyzję o finalizacji zakupu,
  • decyzję o powrocie do sklepu lub szukaniu innej witryny z podobnym produktem.

Rola UX w e-commerce jest zatem oczywista. Klient zniechęcony mało intuicyjnym interfejsem nie zrobi zakupów i nie wróci na stronę, z którą miał nieprzyjemne doświadczenia. Dla właściciela e-sklepu oznacza to wymierne straty.

Złe UX może zaszkodzić nie tylko sklepom i usługom online. Źle zaprojektowany lub po prostu brzydki serwis z newsami może mieć coraz gorsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Google zauważy, że użytkownicy unikają tej strony i spędzają na niej mało czasu.

Zwiększ zysk firmy optymalizując koszty!

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

UX designer – co to jest

UX designer to specjalista, który zajmuje się przygotowaniem stron www i produktów cyfrowych czyli np. aplikacji. Jego zadanie polega na projektowaniu pozytywnych doświadczeń użytkowników cyfrowych produktów.

Zazwyczaj praca UX designera czyli tworzenie np. interfejsu użytkownika, opiera się na badaniach użytkowników, definiowaniu strategii projektu, tworzeniu architektury informacji oraz przygotowaniu map witryn lub prototypów aplikacji.

UX designer może również audytować istniejące rozwiązania. Jego zadanie polega na znalezieniu słabych punktów i wskazaniu jak można je poprawić z korzyścią dla użytkownika.

Zleć nam audyt informatyczny już dziś i zwiększ bezpieczeństwo swojej firmy!

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Co to jest UX design

Jak wygląda praca UX Designerów? Są różne metody realizacji projektów. Jedną z nich prezentuje Google na Web.dev:

  1. Ustawienie sceny – odpowiadasz na pytanie: “Jaki jest problem, który tak naprawdę próbuję rozwiązać?”. Wyzwanie może dotyczyć istniejącej funkcji produktu, którą chcesz udoskonalić lub nowego produktu.
  2. Zapisujesz kilka wariantów celu i konsultujesz je z zespołem, wyznaczasz termin zakończenia prac.
  3. Badasz wyzwania i poznajesz problem – robisz to z punktu widzenia użytkowników oraz po konsultacjach z różnymi działami firmy, np. marketingiem, sprzedażą, księgowością, działem badań.
  4. Robisz wywiady z użytkownikami na temat wyzwań, przed którymi stoją – przynajmniej 5 rozmów z pytaniami m.in. jak teraz wykonują istniejące zadania (np. zakup i sprzedaż kryptowalut), co im się podoba w stosowanym rozwiązaniu i jakie są jego wady, z jakich podobnych produktów korzysta (ich plusy i minusy), co by zmienili dysponując magiczną różdżką.
  5. Przeprowadzasz badania terenowe – obserwujesz jak w rzeczywistości działają użytkownicy, co jest dla nich łatwe i trudne, co przeoczyli podczas wywiadu. “Celem jest zanurzenie się w środowisku użytkownika, aby lepiej wczuć się w jego bolesne punkty” – podkreśla autor przewodnika na Web.dev. Badania w naturalnym środowisku użytkownika bywają  czasochłonne i trudne, ale jednocześnie przynoszą bardzo dużo wiedzy.
  6. Tworzysz mapy projektu – wypisz graczy czyli osoby, które uczestniczą w projekcie i cele każdego z nich, np. użytkownik aplikacji do handlu kryptowalutami, któremu zależy na szybkiej i sprawnej realizacji transakcji. Dodaj liczbę kroków, które muszą wykonać, żeby osiągnąć cel.
  7. Tworzysz szkielet i scenariusze – metoda zwana szalonymi ósemkami. Po dwukrotnym złożeniu kartki powstaje osiem paneli, w których UX designer rysuje swoje pomysły (jeśli nad projektem pracuje zespół, to jego członkowie wykonują podobne zadanie). Szkice będą szkieletem projektu interfejsu. Po szczegółowej prezentacji i uzasadnieniu pomysłów odbywa się głosowanie i wybór najlepszego szkieletu .
  8. Udoskonalasz wybrany szkic – UX designer uzupełnia szkic, może skorzystać z pomysłów innych osób.
  9. Tworzysz storyboard czyli przedstawienie kolejnych kroków podejmowanych przez użytkownika. Celem jest przygotowanie przejrzystego procesu i porównanie go z mapą projektu.
  10. Tworzysz prototyp (np. przy użyciu programów Keynote, Powerpoints, Framer), który wygląda realistycznie i koncentruje się na przepływie. Prototyp należy przetestować na prawdziwych ludziach czyli potencjalnych użytkownikach.
  11. Weryfikujesz projekt w oparciu o prototyp z informacją zwrotną oraz analiza, co zadziałało, a co nie. UX designer robi poprawki lub tworzy nowy prototyp, a potem przystępuje do kolejnej fazy testów. W całym procesie obowiązuje filozofia wygrywasz lub uczysz się na błędach.

Kompleksowa obsługa IT – Sprawdź korzyści dla Twojej firmy

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Co to jest UX i UI?

W tym miejscu warto wprowadzić jeszcze jeden skrót – UI. UI czyli User Interface to elementy strony www lub cyfrowego produktu, z którym ma kontakt użytkownik. Rozwiązania graficzne przygotowuje UI designer czyli najczęściej grafik. To on odpowiada za wygląd aplikacji, dobór czcionek, zdjęć i kolorów, formularzy i przycisków.

Jakie są relacje między UX i UI? Jak łatwo zauważyć, wygląd aplikacji i interfejsu stron wpływa na to jakie ma odczucia użytkownik. UX designer ściśle współpracuje z UI designerem przy tworzeniu optymalnych rozwiązań.

Choć UX i UI nie są synonimami, to pytanie “ui/ux designer co to jest?” ma sens. W niektórych firmach za projektowanie doświadczeń i przygotowanie rozwiązań graficznych odpowiada ta sama osoba.

Czy UX to IT?

UX nie jest działem informatyki, choć ma związek z IT. Zazwyczaj projektowanie doświadczeń użytkowników ma zastosowanie w projektach IT jednak nie jest ograniczone tylko do nich. Specjalista – UX designer – może wykorzystać swoją wiedzę do projektowania rozwiązań nastawionych na poprawę wrażeń klientów np. szpitali, sklepów stacjonarnych, restauracji czy też klubów fitness.

Ile zarabia UX?

UX Designer projektuje strony www i produkty cyfrowe, np. aplikacje (a wcześniej prowadzi badania, żeby zorientować się jakie są potrzeby aktualnych lub przyszłych użytkowników).

UX Designer odpowiada za to, żeby użytkownik intuicyjnie i bez problemu znalazł to, czego szuka, a jego doświadczenia były możliwie pozytywne.

Według serwisu Wynagrodzenia.pl, młodszy specjalista UX Designer zarabia przeciętnie 3833 zł, specjalista 5 292 zł, a starszy specjalista 7 519 zł (wszystkie kwoty netto).

Zarobki UX Designera zależą od wielu czynników, m.in. stażu pracy, wykształcenia, wielkości firmy oraz województwa, w którym pracuje.

Kompleksowa obsługa informatyczna firm

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji z naszym specjalistą

Chcesz z nami porozmawiać? Zadzwoń do nas!

+48 608 611 892

Co to jest UX – pytania i odpowiedzi (Q&A)

Co to znaczy UX?

UX to User Experience czyli doświadczenia użytkownika produktów i usług, najczęściej cyfrowych.

UX design co to jest?

UX design to projektowanie doświadczeń użytkowników, tak aby korzystanie z produktu było intuicyjne i nie wymagało od nich wysiłku.

Co to jest badanie UX?

Badanie UX to badanie doświadczeń użytkowników podczas kontaktu z daną stroną www, usługą online lub aplikacją. Pod uwagę brana jest funkcjonalność, walory estetyczne, przejrzystość i intuicyjność obsługi.

Ile zarabia projektant UX?

Projektant UX zarabia średnio 3833 – 7 519 zł netto w zależności od m.in. doświadczenia i województwa, w którym pracuje.

Czym różni się UX od UI?

UX to doświadczenia użytkowników, a UI to interfejs użytkownika czyli wszystkie elementy np. strony www, z którymi ma on kontakt. W praktyce UX designer tworzy wstępny projekt, który jest rozbudowany i realizowany przez UI designera czyli najczęściej grafika. Specjalista UI pracuje na materiale przygotowanym przez specjalistę od UX.

UX writing co to jest?

UX writing to tworzenie użytecznych treści, które mają ułatwić życie użytkownikom. UX writer tworząc treści stawia w centrum potencjalnego użytkownika i pisze tak, żeby maksymalnie ułatwić mu korzystanie np. z aplikacji lub serwisu online.

Napisz teraz i poznaj szczegóły naszych usług informatycznych!

Skontaktuj się z naszym specjalistą lub zadzwoń +48 608 611 892

Dokładnie opisz swój problem. Im więcej szczegółów podasz, tym lepiej będziemy w stanie Ci pomóc!
Czytaj więcej

Administratorem danych osobowych jest Creative Comp Sp.zo.o z siedzibą w Warszawie, ul. Nowogrodzka 50/515, 00-695 Warszawa, który informuje, że Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez Creative Comp Sp.zo.o. w celu:

  1. odpowiedzi na zadane pytanie, podjęcia działań w celu realizacji umowy,
  2. przekazywania informacji o produktach i usługach oferowanych przez Creative Comp Sp.zo.o związanych z zadanym pytaniem,
  3. działania związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą, dochodzenia roszczeń z tytułu prowadzenia działalności oraz do wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów Administratora, w tym sprzedaży i marketingu bezpośredniego.

Przysługuje Pani/ Panu prawo dostępu do przetwarzanych danych osobowych i ich poprawiania, usunięcia a także prawo żądania zaprzestania przetwarzania danych i wniesienia sprzeciwu na warunkach określonych prawem oraz wycofania udzielonej zgody w każdym momencie, przy czym cofnięcie uprzednio wyrażonej zgody nie wpłynie na legalność przetwarzania przed jej wycofaniem, a także wniesienia skargi do organu nadzorczego. Udostępnienie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do przetworzenia zapytania.